Prodeje z druhé ruky jedou u online prodejců módy

Kteří prodejci módy na internetu dominují? Cross-Border Commerce Europe to zjistil ve svém každoročním evropském žebříčku 250 nejlepších. Pozoruhodné: maloobchodníci čelí velkému teplu od… spotřebitelů.

Každý desátý je z druhé ruky

Podle každoročního žebříčku Cross-Border Commerce Europe se evropští maloobchodníci s módou obávají spotřebitelů spíše než konkurence online. Organizace provedla průzkum mezi největšími hráči v oblasti módy a krásy ve 28 zemích EU, včetně Spojeného království. Zarážející je, že za nový růst jsou zvláště zodpovědné trhy s použitými a spotřebitelskými produkty, jako jsou Vinted , eBay a Etsy .

V roce 2022 dosáhl online trh módy a krásy v Evropě rekordních tržeb ve výši 122 miliard eur. Přibližně 45 miliard eur z toho utratili spotřebitelé mimo svou domovskou zemi (přeshraničně). Móda ve skutečnosti představuje 16,75 % veškerého evropského elektronického obchodu, zatímco již čtvrtina veškerého prodeje módy a krásy probíhá online.

Růst však není u konce: do roku 2026 poroste trh o 18 %, což představuje očekávaných 144 miliard eur. Díky spotřebitelským prodejům, uvádí zpráva. V roce 2022 lidé skutečně utráceli méně za módu, ale více za secondhandy. Očekává se, že téměř šestina online prodejů módy v roce 2026 bude pocházet ze spotřebitelských platforem, jako je Vinted. Dnes je tento podíl 12 %.

Třetina všech prodejů

Celkově se téměř polovina všech online nákupů módy odehrává na platformách, z nichž Zalando zůstává zdaleka největší. Odehrává se tam téměř desetina všech online prodejů módy. Amazon drží 8,3 % evropského online trhu s módou, i když nejde o čistě módního prodejce. V první desítce jsou také eBay/Etsy, Chinese Shein , Vinted, StockX se sídlem v USA a Nike . Ačkoli s podílem na trhu téměř 2% zůstává Vinted mnohem menší.

Jakkoli je maloobchod s módou ve fyzickém světě roztříštěný, online koncentrace moci je podle CBCommerce mnohem jasnější: dohromady má prvních deset více než třetinový podíl na trhu online módy. Každý má v tom svou roli. Nike je přední výrobce značek, H&M přední prodejce, Amazon největší čistý hráč a EMP přední zásilková společnost. České Notino je lídrem v kategorii kosmetických produktů.

Konečně další analýza popularity společností v konkrétních zemích odhaluje zajímavé vzorce, uvádí zpráva. „Mezi britskými spotřebiteli jsou americké a čínské společnosti velmi oblíbené. Naproti tomu němečtí a francouzští spotřebitelé více preferují evropské společnosti.“ I když zpráva varuje před čínskými nováčky Cider a Temu , které by stále mohly mít docela velký dopad.